Widura ora kendhat ngupaya bedhamene Pandhawa lan Kurawa
Widura ing jagad pedhalangan kondhang kanthi sesebutan
Yamawidura. Dheweke iki anake Prabu Kresna Dwipayana/Abiyasa/Wiyasa, raja
nagara Astina lan prameswarine Dewi Datri.Arya Widura duwe sisihan sing jenenge
Dewi Padmarini, anake Prabu Dipacandra. Kekarone nurunake anak sing jenenge
Sanjaya lan Yuyutsuh. Dene sedulur tunggal bapa beda ibu yaiku Drestarastra lan
Pandu.Ing cecongkrahan antarane Pandhawa lan Kurawa, rebutan nagara Astina,
Widura kanthi kupiyane ngupaya supaya antarane Pandhawa lan Kurawa bisa
bedhamen. Widura tansah nandhesake yen Pandhawa lan Kurawa iku isih sedulur lan
ora liya anak-anak sedulure. Ing kupiyane iki, Widura dibiyantu Sanjaya.
Widura sabanjure nemoni Begawan Wiyasa, Prabu Matswapati,
Resi Bisma, Resi Krepa, Pandhita Durna, Prabu Drupada, Prabu Drestarastra, Sri
Kresna, Prabu Yudhistira lan Prabu Suyudana kanggo mujudake bedhamen antarane
Pandhawa lan Kurawa. Widura uga sing nulis piagam sing wose masrahake Astina
saka Wiyasa/Prabu Kresna Dwipayana matang pamangku krajan, yaiku Prabu
Drestarastra, sawise Prabu Pandudewanata mangkat. Bab iki dilakoni Widura
kanggo mujudake bedhamen lan nyawijine kabeh kulawarga Astina.
Arya Sakuni, tukang mitenah, lan Karna sing duwe rasa sengit
kepati-pati marang Pandhawa kasil merbawani kabeh sikep lan panemune Prabu
Duryudana/Droyudana, nanging amarga trampil lan pintere Widura, Pandhawa ngalah
lan njaluk marang Kurawa kanthi lantaran Sanjaya yen Pandhawa gelem nampa
separo krajan Astina, yaiku Awistala, Wrekastala, Waranawata, Mukandi lan
Amasana. Ananging, Prabu Duryudana ora sarujuk lan nulak sikep Pandhawa sing
gelem ngalah kasebut. Wiwit kawitane, Kurawa pancen duwe karep kanggo
nyirnakake Pandhawa. Ing kedadeyan Krukmandala, Widura nulungi Pandhawa kanthi
cara nggawe trowongan saengga Pandhawa bisa kalis saka bebaya kobongan sing
digawe dening Kurawa. Kedadeyan iki dicritakake ing lakon Bale Sigala-gala.
Ing kedadeyan toh-tohan dhadhu, lakon Pandhawa Dhadhu, Widura
wus ngelingake Yudhistira supaya ora nampa panantange Duryudana, ananging
Yudhistira ora nggape, saengga Pandhawa lan Dewi Drupadi kelangan kabeh
kaskayane lan diina entek-entekan dening Kurawa lan kudu urip kaningaya
mataun-taun. Kanggo nuduhake bektine marang kakange sing wuta, Drestarastra,
Widura mrentahake Sanjaya supaya tansah ngantheni, njaga lan ngladeni. Sawise
tandha-tandha bakal pecahe perang Baratayuda sansaya cetha, Widura banjur
rundhingan kalawan anake, Sanjaya lan Yuyutsuh kanggo nemtokake sikep.
Sawise rundhingan wola-wali, wusana Widura lan anak-anake
netepake putusan sing manteb. Lan wusana, Widura lunga ninggalake kedhaton lan
mbangun tapa ing satengahing alas. Widura duwe papan dunung ing wewengkon
kedhaton Astina sing dumunung ing mburi wewangunan kedhaton, jenenge papan
kasebut Pagombakan. Sawise perang Baratayuda rampung, Pandhawa nguwasani krajan
Astina lan ngupaya mbangun maneh kabeh tinggalane Kurawa.Pandhawa ngudi wong
sing kudu dimulyakake lan antuk pakurmatan tanpa pepindhan amarga kridhane,
yaiku Widura, amarga pancen gedhe labuh-labete tumrap Astina lan Pandhawa.
Ananging, Pandhawa ora kasil nemokake ana ngendi dununge Widura.
Sawijining dina, nalika Pandhawa kasil nemoni Widura sing
nembe mertapa lungguh sendhen mandira (wit gedhe), para Pandhawa banjur
ngresiki suket lan tetuwuhan sing ngupengi. Pandhawa nyedhak sedya ngaturake
urmat. Yudhistira amarga saking ngurmati marang Widura arep sujud ing dhengkule
Widura, ananging diwurungake amarga keprungu swara sing nyegah. Wose, swara
sing keprungu iki nerangake yen Widura wus moksa lan butuh disampurnakake
wadhage. Para Pandhawa banjur ngrakit pancaka lan nyulet geni kanggo ngobong
badan wadhage Widura. Pandhawa kasil nyampurnakake jasade Widura tumuju alam
Nirwana kairingan rasa dhuhkita kang temen-temen. Widura duwe watak jujur,
adhil, tliti, limpat lan anteng ngadhepi sakehing reridhu lan bebaya ing uripe.
Widura nguwasani maneka basa lan tulisan, wegig maca kakawin lan nguwasani
isine kitab Wedha. Wandane Widura iku Panukma, Buncit lan Rungsit.
Sumber :
Tidak ada komentar:
Posting Komentar